تار نمای تخصصی علوم گیاهی فنی و حرفه ای میانه


لطفا با دقت بخوانید

بیش از 90 درصد از افرادی که با هزینه های زیاد اقدام به پرورش قارچ می کنند بعد از یک دوره کشت از اقدام خود پشیمان شده و تجهیزات سالن خود را با کمترین قیمت به فروش می رسانند.
شرکتها و افراد بسیاری متقاضیان این رشته را که اغلب از افراد بیکار جامعه هستند با وعده پشتیبانی وخرید تضمینی محصول به سمت این رشته جذب و در مراحل مختلف کشت سودهای کلانی را از این طریق به دست می آورند:
1-تجهیز سالن: با توصیه بر خرید قفسه بندی و تجهیزاتی که وجودشان برای تولید قارچ ضرورتی ندارد و دیگر وسایل ضروری به قیمتهای بالا(که اغلب این تجهیزات را به قیمت پایین از تولید کننده زیان دیده قبلی می خرند)
2- با تحویل کمپوست و خاک پوششی: که به عنوان واسطه عمل میکنند و مخصوصا در مرحله خاک پوششی پورسانت بالایی را از عرضه کننده اصلی می گیرند
3-خرید محصول: به قیمت پایین تر از قیمت بازار از تولید کننده می خرند و محصول را به قیمت بالا تر به فروشگاها می فروشند.
4-تولید کننده به محاسبه و مقایسه سرمایه گذاری که در این زمینه انجام داده(حداقل 6 میلیون تومان برای 50متر مربع) و زمانی که صرف کرده و سود حاصله می پردازد و به این نتیجه می رسد که ادامه تولید قارچ در مساحت کم( کمتر از 500متر مربع) توجیه اقتصادی ندارد.
5-اجبارا وسایل و تجهیزات سالن خود را به نصف قیمت به همان راه انداز سالن یا به شخص دیگری می فروشد.
جهت بررسی صحت این مورد می توانید به نیازمندی های روزنامه همشهری قسمت پرورش قارچ مراجعه و آگهی های فروش فوری تجهیزات سالن قارچ افراد زیان دیده را ملاحظه بفرمایید
پرورش قارچ دکمه ای تنها در شرایط زیر توجیه پذیر است:
1-متقاضی مالک سالن تولید بوده (گارگاه اجاره ای نباشد)
2-مساحت سالنها از 500 متر کمتر نباشد(و هر سالن از 100متر مربع بیشتر نباشد یعنی 5 سالن 100متری)مساحت مطلوب هرسالن 60-70متر مربع میباشد.
3-امکان نصب چیلر جهت سرد کردن سالن در فصول گرم وجود داشته باشد(مستلزم هزینه بیشتر و وجود فضای کافی می باشد زیرا جهت پرورش قارچ در مرحله تولید کلاهک ، به دمای 16 درجه سانتیگراد نیازمندیم)
4-نیروی کار به تعداد کافی در دسترس باشد.
5-امکان فروش مستقیم به فروشگاها و سوپرمارکت ها وجود داشته باشد(فروشنده و وسیله نقلیه -وانت-نیاز است)
6-محصول بسته بندی شود که نیازمند نیروی کار و مکان مناسب و گرفتن مجوز بسته بندی(بسته بندی با مجوز بهداشت راحت تر فروش می رود)
7-سردخانه در گارگاه تولید احداث شود(در صورتی که پس از برداشت محصول در هوای گرم قرار گیرد سریع تغییر رنگ داده و از بازار پسندی می افتد ضمن اینکه عمر انبار داری قارچ دکمه ای حتی در سردخانه حداکثر 5 روز می باشد)
8-کارخانه های بزرگ تولید قارچ ، کمپوست مورد نیاز را خودشان تولید می کنند و به همین دلیل است که هزینه تولیدشان پایین تر می آید و در آمد بیشتری کسب می کنند در صورتی که تولید کننده خرده پا به دلیل نداشتن فضای کافی برای این کار و سرمایه لازم جهت خرید ماشین آلات کمپوست سازی عملا تبدیل به بازار هدف و مصرف برای تولید کنندکان کمپوست می شوند.
9-به افرادی که پس از مطالعه این مطلب و بررسی هایی که انجام داده اند ، همچنان اصرار بر وارد شدن به این رشته را دارند(و می خواهند شخصا معایب این شغل را تجربه کنند) توصیه می شود سالنی حداکثر 100 متری را انتخاب و بدون انجام قفسه بندی(زیرا هزینه نسبتا بالایی می برد)

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:پرورش قارچ و مشاوره, | موضوع: <-PostCategory-> |

شهرک گلخانه‌ای آنقوتلار گرمی افتتاح شد

 

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  از اردبیل، استاندار اردبیل در این مراسم که صبح امروز در گرمی برگزار شد، اظهار داشت: این شهرک گلخانه‌‌ای 400 تن محصول را در چند سال گذشته تولید کرده و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی کرده است.

وی افزود: با توجه به بازار صادرات مناسب و مجاورت شهرستان با گمرک بیله‌سوار یک فرصت خوب تولید و عرضه محصول از طریق این شهرک به جمهوری آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز وجود دارد.

صابری بیان کرد: این حرکت نه تنها به رشد و توسعه اقتصادی استان و کشور کمک می‌کند بلکه ضربه‌ای مهلک بر پیکره تحریم‌های خود ساخته و بی‌خاصیت استکبار جهانی است که هیچ ثمری جز بی‌آبرو کردن آنها نداشته است.

وی بیان داشت: در سالی که مزین به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است بستر تحول و تحرک در بخش کشاورزی استان اردبیل به وجود آمده است به طوری که تشکیل و جلسات مستمر و پیگیرانه کار گروه توسعه بخش کشاورزی در همین راستاست.

این مسئول از فارغ‌التحصیلان کشاورزی و علاقمندان این بخش خواست با مراجعه انفرادی یا تشکیل تعاونی از تسهیلات 185 میلیارد تومانی اختصاص یافته به استان اردبیل در توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی استفاده کنند.

صابری تنها راه مقابله با تحریم نظام اقتصادی را تاکید بر تولید بیشتر و با کیفیت اعلام کرد و افزود: روز به روز باید در عرصه اقتصادی و تولیدی توانمند شویم که این خود بهترین عامل دفع بلا و شر تعبیه شده از سوی دشمنان است.

 در ادامه این مراسم رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل ابراز داشت: این شهرک در 10 هکتار مساحت و با دارا بودن 17 واحد تولیدی هر واحد به مساحت یک هزار و 400 متر مربع آماده بهره‌برداری و تولید شده است.

عادل عبدایمانی گفت: برای تجهیز و راه‌اندازی این شهرک یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شده که با احتساب زیرساخت‌ها و احداث سازه‌ها و سوله‌ها این رقم به  3 میلیارد و 600 میلیون تومان می‌رسد.

وی مجموعه اشتغالزایی این شهرک را در فاز اول 72 نفر اعلام کرد و افزود: شهرک گلخانه‌ای آنقوتلار گرمی در کشت و عمل‌آوری محصولاتی چون خیار، گوجه‌فرنگی، گل‌های تزیینی فعالیت خواهد کرد

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: شنبه 27 خرداد 1391برچسب:شهرک گلخانه‌ای, | موضوع: <-PostCategory-> |

كشف نوعي قارچ پلاستيك‌خوار و نجات محیط زیست

كشف نوعي قارچ پلاستيك‌خوار و نجات محیط زیست

گروهي از دانشجويان دانشگاه ييل آمريكا در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه قارچ‌ها مي توانند در تجزيه پلاستيك نقش اساسي داشته باشند و زمين را از گرفتار شدن در يك فاجعه زيست محيطي نجات دهند.

افزايش بي حد و مرز از پلاستيك در زندگي روزمره و روند بسيار طولاني تجزيه اين مواد در طبيعت، به خطري بسيار جدي براي محيط زيست مبدل شده و نابودي اكوسيستم ها را در پي خواهد داشت.

تجزيه مواد مصنوعي كه اغلب از مواد پتروشيمي مانند نفت و گاز تهيه مي شوند، روند بسيار كندي دارند، چراكه پيوندهاي شيميايي پيچيده اين مواد در برابر فرآيندهاي طبيعي تجزيه مقاوم هستند.

از دهه 1950 ميلادي تاكنون بالغ بر يك ميليارد تن پلاستيك توليد شده است كه روند تجزيه آنها صدها سال ديگر بطول مي انجامد.

محققان در بررسي هاي خود موفق شدند نوعي قارچ را در جنگل هاي باراني آمازون كشف كنند كه قادر است پلاستيك پلي اورتان را تجزيه كند.

پلي اورتان يكي از انواع بسيار پر كاربرد پلاستيك در جهان محسوب مي شود و ميزان مصرف جهاني ماده خام پلي اورتان در سال 2007 ميلادي بيش از 12 ميليون تن اعلام شده است.

محققان اندوفيت‌هايي را از ريشه گياه موجود در جنگل‌هاي باراني اكوادور جدا كردند و در آزمايشات صورت گرفته توانايي اندوفيت‌ها در تجزيه پلي اورتان مشخص شد.

اندوفيت‌ها در حقيقت ميكروارگانيسم هايي هستند كه داخل بافت دروني گياه زندگي مي‌كنند، اما منجر به بروز بيماري در بدن ميزبان نمي‌شوند. اندوفيت نقش محوري در تجزيه گياهان پس از مرگ ايفا مي‌كند، اما تاكنون توانايي آنها در تجزيه مواد مصنوعي مورد بررسي قرار نگرفته بود.

كارشناسان اميدوارند كه اكتشافات آتي بتواند به كشف گونه‌هاي جديد اندوفيت‌ها با قابليت تجزيه انواع ديگر پلاستيك‌ها منجر شود.

منبع:کنجکاو
 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:قارچ پلاستيك‌خوار, | موضوع: <-PostCategory-> |

مشكلات احتمالي درپرورش ونگه داري قارچ صدفي

مشكلات احتمالي درپرورش ونگه داري قارچ صدفي:

 

 

لازم به ذكر است قارچ صدفي بسيار مقاوم هستند وهيچ يك از موارد مذكور در زير نمي توانند اين قارچها را غير قابل مصرف كنند زيرا كليه مشكلات مذكور در زير واكنشهاي فيزيولوژيك قارچ صدفي در مقابل شرايط محيطي نا مناسب است كه به محض تامين شرايط مورد نياز مجددا قارچهاي سالمي توليد خواهد كرد

 

1 - قارچها به شكل توده مرجاني رشد مي كنند
علت : تهويه نامناسب - كمبود نور
رفع مشكل : كمپوستها رابه مكاني كه داراي نور كافي وغيرمستقيم باشدمنتقل نمائيد.قارچ صدفي نيازبه نور مستقيم وشديد ندارند نورفضاي داخلآپارتمان و اتاقها با نور يك لامپ معمولي (800تا 1000لوكس در 12 ساعت ) كاقي است ضمنا براي مشكل تهويه نيز مي توانيدهريك ساعت يكبار هواي سالن را تهويه كنيد .

 

2 - قارچها داراي ساقه بلند و كلاهك ريز و بعضا فاقد كلاهك

 

علت : تهويه مناسب نيست و تجمع گاز كربنيك در محيط زياد است.
رفع مشكل قارچ صدفي راي رشد نياز به اكسيژن دارد كه با تهويه مناسب ( هر يك تا دوساعت يكبار ) اين مشكل حل ميشود . بلند شدن ساقه ها بعضا به علت كمبود نور نيز عارض ميشود

3- قارچها چند سانتي متر بيشتر رشد نمي كنند

 

علت : - كلاهكهاي قارچ در اثر كمبود رطوبت خشك شده اند - دركنار قارچهاي قوي تر رشد كرده اند - برخي از قارچها از ابتدا ضعيف هستند

رفع مشكل : با افزايش كار رطوبت سازها ميتوانيد كمبود رطوبت راجبران نمائيد ( رطوبت مطلوب بين90% -80 % است ) ضمنا كاهش دما به 18 درجه ( شوك حرارتي ) در اين مرحله مفيد است قارچهايي هم كه در كنار قارچهاي قوي تر رشد مي كنند،قدرت رقابت با آنها را ندارند وطبيعي است كه كوچك باقي بمانند. ضمنا قرار نيست تمام قارچها بسيار قوي و بزرگ باشند

4 - روي كلاهكها تيره و سياه مي شود

 

علت : نور موجود در فضاي نگهداري قارچ صدفي بيش از حد نياز قارچ است.
رفع مشكل : اگركمپوستها را به مكاني با نور كمتر وغير مستقيم منتقل نمائيدمطمئنا بازهم قارچهاي سفيدرنگ و زيبايي توليد خواهيد كرد.

5- ديگر قارچ توليد نمي كند

 

علت : - توده داخلي كمپوستها خشك شده است . - قارچهاي آن تمام شده وقدرت رويش ندارد .

رفع مشكل : قارچها نيز مانند تمام موجودات زنده براي ادامه حيات خود نياز به آب دارند . وقتي آب توده داخلي كمپوست كاهش مي يابد رشد نمي كنند.براي حل اين مشكل توده داخلي كمپوست را از پلا ستيك خارج نموده به مدت 10-12 ساعت در داخل آب تميز قراردهيد. در اين حالت يك جسم سنگين - و تميز ـ برروي توده قراردهيد تاكاملابه زيرآب فرورود .پس از آن از آب خارج كرده اجازه دهيد آب مازادآنها خارج شود. سپس مجددا در داخل كيسه (بهتراست از كيسه ديگري استفاده بفرمائيد ) قرار دهيد .اكنون كمپوست آماده است تا مجددا قارچ توليد نمايد.اگر مجددا اين كار را انجام داديد و ديگر قارچ توليد نشد ، متاسفانه ميسليومها قدرت توليد ندارندمعمولا مدت زمان اقتصادي هر كمپوست را سه ماه درنظر ميگيرند. ولي جاي نگراني نيست ،چون اكنون شما يك خوراك دام با ارزش پروتئيني بالا وخاك گلدان بسيار خوب براي گلدانها و باغچه تان در دست داريد .

 

 

6- برروي توده داخلي كمپوستها ، توده هاي سبز آبي و يا سياه رنگي مشاهده ميشود

 

علت: كمپوستها مورد حمله قارچ هاي پارازيت قرار گرفته است.

رفع مشكل : قارچ صدفي قدرت ساپروفيتي بالايي دارند وبه راحتي مي توانند با پارازيتهاي مزاحم مقابله كنند ولي شما مي توانيد توده را از داخل پلاستيك خارج نموده قسمت آلوده را همراه با توده زير آن ( به عمق و شعاع 10 سانتي متري ) از توده جدا نمائيدوقسمت آلوده را معدوم نماييد اگر آلودگي كيسه زياد باشد كل كيسه را معدوم كنيد.سپس كمپوست رابا آب تميز اسپري نموده و حتما درون يك كيسه جديد قرار دهيد زيرا كيسه قبلي آلوده است.

 

 

7- قارچها زرد و پلاسيده مي شوند

 

علت : بر روي كلاهكهاي قارچ آب ريخته وجذب بافت آن شده است
رفع مشكل: قارچهاي صدفي براي رشد نياز به رطوبت بالاي 80 درصد دارند ولي اين به معناي اسپري نمودن آب بر روي كلاهكهاي قارچ به صورت مستقيم نيست

 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:قارچ صدفی, | موضوع: <-PostCategory-> |

آغاز انتخاب رشته آزمون دکترا

آغاز انتخاب رشته آزمون دکترا از امروز
آغاز
انتخاب رشته آزمون دکترا از امروز

 

به گزارش فارس، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته آزمون دکترای نیمه‌متمرکز باید از امروز پنج‌شنبه 4 خرداد 91 تا ساعت 24 روز یکشنبه 7خرداد 91 نسبت به انتخاب و درج کد رشته محل‌های انتخابی خود در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند.

انتخاب کد رشته محل‌های داوطلبان مجاز به انتخاب رشته باید براساس اولویت بندی و متناسب با رتبه اعلام شده صورت پذیرد، زیرا پس از اعلام فهرست داوطلبان برای شرکت در مصاحبه امکان معرفی داوطلبی که قبلاً معرفی نشده یا معرفی و تغییر کدرشته محل‌های داوطلبانی که معرفی شده‌اند حتی درصورت داشتن نمره علمی لازم در مقایسه با سایر داوطلبان معرفی شده به اولویت‌های بعدی امکانپذیر نیست.

با توجه به اینکه پذیرش نهایی براساس نمره علمی، مصاحبه و نتیجه بررسی صلاحیت‌های عمومی صورت است لذا داوطلبان مجاز به انتخاب رشته که پس از انتخاب رشته برای مصاحبه در کدرشته محل یا رشته محل‌های مربوط معرفی می‌شوند باید برای انجام بررسی صلاحیت‌های عمومی نسبت به واریز مبلغ 170 هزار ریال از طریق پرداخت الکترونیک در سایت سازمان سنجش آموزش کشور عمل کرده و سپس نسبت به تکمیل فرم مشخصات بررسی صلاحیت‌های عمومی مندرج در سایت اطلاع رسانی این سازمان اقدام و آن را از طریق سیستم اینترنتی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال و کد رهگیری مربوط را دریافت کنند. بدیهی است داوطلبانی که در این زمینه اقدام نکنند در مرحله گزینش نهایی حذف خواهند شد.

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: جمعه 5 خرداد 1391برچسب:آغاز انتخاب رشته آزمون دکترا از امروز, | موضوع: <-PostCategory-> |

اصول نگهداری و پرورش کاکتوسها

اصول نگهداری و پرورش کاکتوسها از جمله جذابترین و متنوعترین گیاهان خانگی هستند. اکثر انواع کاکتوس ها  حتی در دست یک صاحب تازه کار، به راحتی رشد میکنند.

لازم است که برای نگهداری و حفظ کاکتوس خود موارد زیر را رعایت کنید:

گلدان:

اگر کاکتوس شما رشد زیادی کرده مانند سایر گلها نیاز به تعویض گلدان خواهد داشت. گلدان جدید را کمی بزرگتر از گلدان فعلی بگیرید. در ضمن توجه کنید که ته گلدان سوراخهایی برای خروج آب اضافه موجود باشد، زیرا بدون وجود آنها، کاکتوس پوسیده و خواهد مرد.

تعویض گلدان:
اگر امکان دارد، هنگام تعویض گلدان بهتر است گلدان قبلی را بشکنید(اگر سفالی است) و گیاه را از آن خارج نمایید. زیرا خارج کردن کاکتوس با بیلچه موجب زخمی شدن ریشه میشود. مقداری خاک کاکتوس تازه در ته گلدان ریخته و کاکتوس را روی آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک بیشتر پر کنید. این کاکتوس تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد و آبیاری آن نیز باید به اندازه باشد تا بتواند به محیط جدید خو بگیرد. پس از این جابجایی، کاکتوس تنها در صورتی به گلدان دیگر منتقل میشود که این تعویض کاملا ضروری باشد. گیاهان جوان را در فروردین هر سال تغییر گلدان میدهند ، ولی گیاهان بزرگ احتیاج به تغییر گلدان ندارند . فقط در مواقع ضرورت گلدان آنرا به گلدان بزرگتری که تنها دو سانت از گلدان قبلی بزرگتر باشد تبدیل میکنند .

پس از تعویض گلدان، مراقبت از کاکتوس ساده ترین کار ممکن است، تنها مورد بسیار مهم این است که بدانید کاکتوس دو فصل دارد، فصل رشد فعال که در طی بهار و تابستان رخ میدهد و فصل استراحت که در پاییز و زمستان است یعنی زمانی که کاکتوسها به خواب زمستانی فرو میرند.

 

خاک:
خاک کاکتوس، مورد بعدی شماست. بهترین نوع خاک کاکتوس، اصلا برای این گیاه تهیه میشود و در اکثر فروشگاههای لوازم خانگی و باغبانی و گل فروشی موجود است. اگر موفق به تهیه این خاک نشدید، میتوانید با مخلوط کردن یک قسمت خاک گلدان با یک قسمت ماسه و کمی شن برای عبور راحت تر آب، خاک مناسبی تهیه کنید.

و اما آبیاری که بیشترین حساسیت را برای کاکتوسها دارد:

آبیاری:
در طی فصل رشد فعال، کاکتوس باید بیش از دوران استراحت آبیاری شود. برنامه خاص و تعریف شده ای برای آبیاری کاکتوس وجود ندارد و برنامه آن به گلدان، خاک، آب و هوا و عوامل مشابه بستگی دارد.
بهترین روش برای تعیین مقدار آب مورد نیاز کاکتوس، این است که گیاه را مدتی با دقت زیرنظر بگیرید. هنگام آبیاری سعی کنید تمام سطح خاک خیس نشود و مراقب خروج آب نیز باشید. دور بعدی ابیاری باید در زمانی باشد که خاک کاکتوس کاملا خشک شده باشد. ساده ترین روش حصول اطمینان از خشکی خاک این است که یک خلال دندان را با احتیاط در خاک فرو کنید، اگر خلال دندان نمناک شد، باز هم یکی دو روز صبر کنید. گیاه در فصل استراحت خود تنها چند هفته یکبار به آبیاری نیاز دارد. اینکار برای تازه کارها کمک خوبی می تواند باشد چون بعدها شما بدون نیاز به انجام اینکار زمان نیاز گل به آب را از روی ظاهر گل و خاک تشخیص خواهید داد.


کود:
کاکتوس گیاه قانعی است و در خاک ضعیف هم رشد می کند اما نه عالی ولی بهتر است در طی پاییز و زمستان تنها هر دو تا سه ماه یک مرتبه به کاکتوس کود دهید. یک کود کم ازت برای کاکتوس مناسب است. کودهایی که به تدریج در خاک آزاد میشوند نیز برای کاکتوس مناسب هستند، اما این کودها تنها یک مرتبه در بهار به خاک افزوده میشوند. کود کاکتوس را میتوانید از فروشگاههای گل و گیاه خریداری کنید.

 

 نور:
کاکتوس ها به نور  نیاز دارند و قرار دادن آنها در داخل اتاق و پشت پنجره های جنوبی بسیار مناسب است. در صورت ناکافی بودن نور طبیعی، نور مصنوعی نیز میتواند به عنوان مکمل، به کار رود. اگر از کاکتوس در محیط روباز نگهداری میکنید باید در زمستان  از یخ زدگی محافظت شود یعنی جایی باشد که در ضمن داشتن نور کافی سرپناهی در مقابل باران و برف و یخ داشته باشد. چون تامی این سه مورد گفته شده میتواند باعث مرگ کاکتوس شود. باران زیاد باعث پوسیدگی و برف و یخ باعث یخ زدگی و درنتیجه پوسیدن کاکتوس میشود. زیرا بافت های این گیاه سرشار از آب بوده و آمادگی برای یخ زدن دارد.

 

دما:
کاکتوسها میتوانند در فصل رشد خود دمای 32 تا 38 درجه را تحمل کنند و بهترین دما در فصل استراحت آنها، 7 تا 12 درجه سانتیگراد است. این دمایی است که کاکتوس در محل طبیعی زندگی با آن روبرو میشود. هوای سرد در فصل استراحت، میتواند به گل دهی گیاه در فصل رشد منجر شود.

مشکلات:
بزرگترین مشکل برای صاحبان کاکتوس، آبیاری بیش از حد است. اما این مشکل تنها با کمی دقت قابل حل است. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه میشود و متاسفانه هنگامی که ریشه کاکتوس بپوسد یا حتی پوسیدگی در آن آغاز شود، دیگر نمیتوان گیاه را نجات داد.

آفتهای کاکتوس به نسبت معدود هستند، اما هنگام خرید کاکتوس توجه کنید که حشره ای مشکوک روی آن لانه نکرده باشد. در صورتی که آفات کاکتوس به سراغ گیاه شما آمدند، با اندکی حشره کش میتوانید آنها را از بین ببرید.


فقط فراموش نکنید: کاکتوس را به اندازه آب دهید!

 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:اصول نگهداری و پرورش کاکتوسها, | موضوع: <-PostCategory-> |

مرغوب ترین قارچ خوراکی جهان در طارم رشد می کند

 

مرغوب ترین قارچهای خوراکی جهان، قارچ دمبلان کوهی است که در طارم زنجان رشد کرده و تولید می شود.
نماینده طارم و زنجان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: گران ترین و مرغوب ترین قارچهای خوراکی جهان قارچ دمبلان کوهی است که از نادرترین قارچهای شناسایی شده در دنیا محسوب می شود.
سعدالله نصیری قیداری افزود: این قارچ که به گفته کارشناسان دانشگاه زنجان از مرغوب ترین قارچهای دنیا بوده و بیش از 15 نوع پروتئین را در خود داراست، در سالهای پرباران و مرطوب از ابتدای اسفند تا اواسط فروردین ماه در مراتع و شهرستانهای طارم رشد می کند و در دو نوع سیاه و سفید دیده شده که این قارچ در زمره گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های دنبلان زیرزمینی هستند.
وی خاطرنشان کرد: این قارچ هرچند از جمله قارچهای گران قیمت دنیا محسوب می شود که در کشورهایی نظیر فرانسه، ایتالیا و انگلیس بین 100 تا 200 دلار قیمتگذاری شده است اما هنوز سرمایه گذاری لازم برای افزایش تولید و ساماندهی و صادرات آن صورت نگرفته است.
نصیری ادامه داد:قارچ دنبلان به صورت همزیستی با ریشه‌های درختان جنگلی به وجود می‌آید و در سطح تجاری در آزمایشگاه‌ها اقدام به تولید نهال آلوده به میسلیوم های قارچ دنبلان می‌کنند و بعد کشت درختان را در زمین انجا م می‌دهند.
نماینده زنجان تصریح کرد:استان زنجان یکی از مهمترین پتانسیلهای کشاورزی است که با اقلیم متنوع و متفاوت توانایی تولید محصولات با ارزشی نظیر گیاهان دارویی و انواع غلات را دارد.
نصیری قیداری تاکید کرد: زنجان از جمله استانهای دارای تنوع گیاهی بالاست به گونه ای که می توان گفت بزرگترین تولیدکننده گیاهان دارویی کشور است که در خود فهرستی از گیاهان دارویی کمیاب دنیا را جا داده است.
وی ادامه داد: هم اکنون جایگاه و اهمیت طب سنتی بیش از پیش برای اساتید دانشگاه، مخاطبان عام و مسئولان کشور روشن شده است اما باید با احیای سنتها و باورهای درمانی طبیعی علاوه بر بکارگیری از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی که منجر به کاهش استفاده از داروهای شیمیایی شده، به سلامت بیشتر مردم و اشتغالزایی اندیشید.
سیب و گلابی زنجان آسیب دیده است
نصیری قیداری با اشاره به خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی زنجان یادآور شد: بیشترین خسارات وارد شده به محصولاتی نظیر گردو، زردآلو و بادام بوده است که بیش از 100 درصد آسیب دیدگی به آنها گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: سیب و گلابی ابهر نیز خسارات قابل توجهی دیده اند که صندوق بیمه محصولات کشاورزی زنجان 40 تا 50 میلیارد ریال خسارت به میوه های سردرختی این استان را برآورد کرده است.

منبع : وب سايت خبري صنعت غذا و كشاورزي

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:قارچ طارم, | موضوع: <-PostCategory-> |

چای را با شیر مخلوط نكنید

بررسی‌های بسیاری نشان داده‌اند که چای برای سلامتی قلب مفید است، اما یک پژوهش جدید در آلمان بیان گر آن است که اضافه ‌کردن شیر به چای، این منافع را از بین می‌برد.


بر اساس نتایج این بررسی جدید، علت این تفاوت وجود نوعی پروتئین‌ به نام 'کازئین'‌ در شیر است که با چای وارد واکنش می شود و غلظت کاتشین- فلاوونوئید موجود در چای که مسئول اثرات محافظتی آن در مقابل بیماری قلبی است- را کاهش می‌دهد.

بدکتر ورنا استنگال، استاد بیماری‌های قلب در بیمارستان دانشگاهی چاریته در برلین و سرپرست این تحقیق گفت:' تحقیقات بسیاری نشان ‌دهنده اثر محافظتی چای در برابر بیماری‌های قلبی بوده‌اند. اما اگر نتایج این تحقیقات را بررسی کنید، متوجه می‌شوید این اثرات مفید بیشتر در کشورهای آسیایی دیده می‌شود، نه در انگلستان.

بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که 'آیا علت این تفاوت، به دلیل اضافه ‌کردن شیر به چای است که در انگلیس مرسوم است؟ '

این پژوهشگران در گروهی از زنان میانسال، به مقایسه ی اثر نوشیدن چای سیاه و چای مخلوط ‌شده با 10 درصد شیر، بر انعطاف ‌پذیری شریان بازویی که با سونوگرافی اندازه‌گیری می‌شد، پرداختند.

نتیجه این بود که اگرچه چای سیاه به طور قابل توجهی توانایی شریان‌ها را برای شل‌ و گشاد شدن افزایش می دهد، اما هنگامی که شیر به چای اضافه می‌شود، این اثر بیولوژیک حذف می‌شود.

بنابراین استانگل می‌گوید: اگر می‌خواهید منافع سلامت‌بخش چای نصیبتان شود، آن را همراه با شیر ننوشید.

استانگل یادآور شد که افزودن شیر به چای، نه تنها منافع چای برای عروق خونی را مهار می‌کند، اثرات آنتی‌اکسیدانی چای و شاید اثرات ضد سرطانی آن نیز از بین ببرد.

دکتر استانگل گفت گروه او در حال مقایسه ی اثرات چای سیاه و چای سبز بر کارکرد عروق خونی هستند.

او گفت: 'این پرسش مطرح است که آیا چای سبز که دارای مقدار بیشتری کاتشین است، نسبت به چای سیاه اثر بهتری بر کارکرد سلول‌های پوشش داخلی عروق- که برای سلامت رگ‌ها بسیار مهم است- دارد یا نه؟'

کارشناسان دیگر هم با این نتیجه‌گیری موافق هستند. دکتر رابرت ووگل استاد دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در آمریکا می‌گوید: 'به طور کلی بهتر است افراد هنگام نوشیدن چای، شیر به آن اضافه نکنند. چای نوشیدنی بسیار مفیدی برای قلب است، اما بدون شیر یا خامه'.

دکتر ووگل، در مقابل، اضافه کردن آب لیمو ترش را به چای، به دلیل اثرات مفید آن پیشنهاد می‌کند.

 

نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:چای را با شیر مخلوط نكنید, | موضوع: <-PostCategory-> |

تولید قارچ دکمه‏ای بصورت ارگانیک (بدون استفاده از سم و کود) در دانشگاه سراسری زنجان

 

راه اندازی سالن پرورش قارچ دکمه ‏ای دانشگاه زنجان که با تلاش دانشجویان دانشکده کشاورزی در مزرعه آموزشی دی ماه سال 1390 با مساحتی بالغ بر 200 متر مربع که پس از پایان کار قفسه بندی و تجهیز سالن از نظر دما و رطوبت در بهمن ماه سال 1390 شروع بکار نمود.
این فرآیند با بارگذاری 7 تن کمپوست پس از طی دورۀ دو ماه برای رشد قارچ دکمه ‏ای به صورت ارگانیک (بدون استفاده از سم و کود) با تولید حدود 1500 کیلوگرم در فروردین ماه 91 قابل برداشت می باشد.
شایان ذکر است پس از پایان طرح محصول بدست آمده جهت استفاده اعضای هیأت علمی کارکنان و دانشجویان دانشگاه  قابل ارائه شده است که دانشگاهیان می‏توانند با حضور در دفتر مزرعه دانشگاه قارچ مورد نیاز خود را خریداری نمایند.
 
نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:پرورش قارچ در زنجان, | موضوع: <-PostCategory-> |