تار نمای تخصصی علوم گیاهی فنی و حرفه ای میانه


تار نمای تخصصی علوم گیاهی فنی و حرفه ای میانه


سوالات متداول در رابطه با پرورش قارچ خوراکی

1- برای پیشگیری از خشک شدن بستر کشت، همچنین جلوگیری آلودگی چه باید کرد؟


برای پیشگیری از خشک شدن بستر کشت، همچنین جلوگیری از افزایش فعالیت های میکروارگانیسم های مهاجم وحشرات و آفات بهترین کار این است که دما و نور درکمترین حد مجاز نگه داشته شوند و سطح بستر کشت بوسیله پوشش پلاستیکی پوشانده شود.


2- تهویه سنگین چه آسیبی رابه همراه دارد ؟


تهویه سنگین می تواند باعث از دست رفتن شدید آب و رطوبت گردد که در نتیجه آن سطح بستر سخت شود و به اصطلاح پدیده اتفاق بیافتد و همچنین در صورت وجود میوه روی بستر کشت، میوه ها خشک شده و رنگشان به قهوه ای و طعمشان به تندی مایل گردد.


3- میوه های قارچ حالت مرجانی یا شاخ گوزنی داشته و به شکل سنجاق ته گرد نیستند. چرا ؟


زمانی که غلظت گاز دی اکسید کربن از حد مجاز افزایش یابد در این حالت سرسنجاقی های غیربارو و عقیم ظاهر می شوند که حالت مرجانی یا شاخ گوزنی داشته و اصلا به شکل سنجاق ته گرد نیستند و یا اینکه سرسنجاقی های تشکیل شده فقط ساقه هایشان بلند شده و کلاهک آنها رشد نمی نماید.


4- بهتریت زمان برای سوراخ کردن نایلون کیسه های کشت چه زمانی است؟


3-4 روز بعد از بذر زنی زمانی که ریسه اطراف بذر 3-2  سانتی متر رشد کرده باشد.


5- میزان رطوبت مناسب برای کشت قارچ صدفی در زمستان چقدر است؟


رطوبت  80-90%    دما  15-20 درجه سانتیگراد


6- چرا گاهی سطح توده بستر کشت خشک می شود و بستر کشت سریع به کپک سبز آلوده می شود ؟


بستر کشت کاه و کلش از نظر حفظ رطوبت بسیار مناسب است. چرا که ساختار بافت آن به گونه ای است که بر طبق خاصیت لوله های معیین آب به طور یکنواخت می تواند در بستر پخش شود. بستر کشتی که در آن از ضایعات و کنجاله پنبه استفاده شده، هر چند آب زیادی جذب می کند ولی عموما" خشک به نظر به نظر می رسد و پخش آب در آن به خوبی کاه و کلش نیست. اگر سطح توده بستر کشت خشک شود، بستر کشت سریعتر به کپک سبز آلوده می شود.


به طور جدی از خشکی بسترهای کشت جلوگیری کنید و بعد از شوک سرمایی رطوبت را در حد 95-90% حفظ کنید. در صورتیکه ضایعات پنبه در فرمولاسیون بستر کشت بکار رفته باشد، حتما باید از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید رطوبت با آب پاشی کف و راهروها به حد کافی بالا رفته و حفظ می شود.


7- چرا گاهی ریسه ها ابتدا بسیار طبیعی و قوی روی بستر کشت حاوی ضایعات پنبـه رشد می کند ولی هنگـام میوه دهی کلاهک ظـاهر نشده و ریسه ها به حـالت یک تـوده تخم مرغی بی شکل روی بستر کشت باقی می مانند ؟


در این حالت به نظر می رسد که ریسه ها ابتدا بسیار طبیعی و قوی روی بستر کشت حاوی ضایعات پنبـه رشد می کند. ولی هنگـام میوه دهی کلاهک ظـاهر نشده و ریسه ها به حـالت یک تـوده تخم مرغی بی شکل روی بستر کشت باقی می مانند. در این حالت قسمت مرکزی توده به رنگ قهوه ای متمایل می شود و گاهی ترشحات قهوه ای رنگی روی توده ظاهر می گردد. زمانی که این پدیده بر روی بستر کشت مشاهده شود، راندمان و کیفیت محصول نیز به شدت کاهش می یابد. علت این پدیده عمدتا به افزایش تراکم گاز کربنیک در محیط سالن کشت وابسته است. به علاوه عدم تهویه مناسب بستر کشت به دلیل بالا بودن رطوبت نیز می تواند دلیل ظهور این حالت گردد. علاوه بر ایـن دو دلیـل، افزایـش درجه حـرارت سالن ضمن اینـکه باعث افزایش شـدت تنفس می گردد، باعث سریع شدن رشد ریسه ها شده که گاهی ممکن است چنین پدیده ای به دلیل گرمای زیاد سالن نیز رخ دهد.

خشک شدن بستر کشت نیز باعث قطور شدن ریسه ها و بروز پدیده مشابه می گردد. دمای مغز توده بستر کشت و محیط نباید زیاد اختلاف داشته باشند و تهویه مناسب با حفظ رطوبت سالن می تواند از پدیده جلوگیری کند.  این توده های عقیم حتما" باید از بستر کشت جدا شده و باقی مانده آنها از روی بستر کشت جدا شود.


8- چرا قارچ های خیلی کوچک ظهور می کنند که پس از مدتی پلاسیده شده و می ریزند ؟


در این حالت تولید سرسنجاقی ها (پین زایی) شدید است ولی نمی توانند به رشد کامل خود برسند و در اندازه کوچک لبه های کلاهک باز شده ، اسپورریزی انجام شده و میوه زود خشک می گردد.


اگر به توده کمپوست ضربه وارد کنید صدای طبل از آن به گوش می رسد. این موضوع به این دلیل است که مغز بستر کشت کاملا" پوسیده و به مصرف ریسه های قارچ رسیده ولی سطح بستر کشت به دلیل خشکی، کمتر تجزیه شده است و لایه خارجی به صورت یک پوسته کلفت باقی مانده است. در این حالت کافی است بعد از برداشت میوه ها، تمام بستر کشت را با آب کافی آبیاری کرده و می توان در آب آبیاری مقداری از املاح و مواد مورد نیاز رشد قارچ را نیز اضافه کرد و سپس توده را اندکی فشرده ساخت تا فضاهای خالی پر شوند و این فرآیند به رویش سریع ریسه ها کمک می کند. دقت شود که آب اضافی در بستر باقی نماند. با ایجاد سوراخ هایی در قسمت انتهای بستر کشت آب اضافی را باید خارج کنید.


9- روشهای نگهداری قارچ تازه به مدت طولانی تر چیست ؟


قارچها در انواع مختلف و در شکلها و رنگهای متفاوت یافت می شوند . قارچهای دکمه ای و صدفی که به روش صنعتی تولید می گردند در مقایسه با قارچهای وحشی از عطر و طعم ملایمتری برخوردارند و از آنها غذاهای متنوع خوبی می توان تهیه نمود قارچهای وحشی اغلب عطر و طعم تندتری دارند. بافت قارچ تازه سفت وترد و بدون لکه می باشد . در مورد قارچهای دکمه ای بهتر است ژیلها یا پره های زیرین قارچ باز نشده باشند و دیده نشوند . برای مصرف قارچهای وحشی فقط کافی است روی آنها را با دستمال مرطوب پاک نمود و برای حفظ بافت قارچ ، حدالامکان ، باید از شست و شوی آن خودداری نمود . قارچها اصلا نباید هنگام شستن در آب غوطه ور شوند . برای نگهداری قارچ در یخچال بهتر است آنها را ، بدون آنکه روی هم فشرده شوند ، در ظرفی چیده و روی آنها با حوله یا پارچه مناسب پوشاند و در یخچال نگهداری نمود.


10- چرا سطح کلش بسترکشت قارچ بعد از رشد کامل ریسه های قارچ کپک سبز می زند با وجودی که سطح بستر کشت قارچ خشک نشده است؟


این اتفاق معمولا بعد از اولین چین قارچ رخ می دهد برای پیشگیری  دقت کنید: دست ها و چاقو حتما" باید تمیز و ضدعفونی شده باشند بعد از برداشت قارچ بقایای میوه قارچ  کاملا" از بستر کشت قارچ  زدوده شوند. در صورتیکه بقایای میوه قارچ روی بستر کشت قارچ باقی بمانند می توانند منشاٍء بروز آلودگی و تخریب بستر کشت قارچ  شوند.


11- اگرکسیه نایلون بسترکشت قارچ صدفی را دیر سوراخ کنیم چه اتفاقی می افتد؟


در این حالت تخمیر بی هوازی  از یک سو و افزایش دی اکسید کربن از سوی دیگر باعث مهاررشد ریسه های قارچ صدفی شده و امکان آلودگی بستر کشت قارچ افزایش میابد.


12- علت اینکه پنجه دوانی ریسه های قارچ صدفی در شرایط مناسب رشد کند صورت میگیرد چیست ؟


در این حالت به موارد زیر توجه کنید:


رطوبت بستر قارچ صدفی  باید 70-75% باشد. pH بسترقارچ صدفی  باید  6-7 باشد. از مرغوبیت بذرقارچ صدفی اطمینان حا صل  کنید.


13- به چه علت گاهی وقتی چند توده قارچ صدفی همزمان رشد می کنند برخی از میوه های قارچ صدفی شروع به پلاسیدگی می کنند ؟


معمولا در شرایط نا مناسب از جمله کمبو د مواد غذایی و کاستی رطوبت این اتفاق میافتد و این در واقع تنک طبیعی برای حفظ تعدادی از میوه هاست.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: جمعه 14 بهمن 1390برچسب:سوالت قارچ خوراکی, | موضوع: <-PostCategory-> |