تار نمای تخصصی علوم گیاهی فنی و حرفه ای میانه


تار نمای تخصصی علوم گیاهی فنی و حرفه ای میانه


سم بنومیل

بنوميل ( benomyl )
فرمول و نام شيميايي اين تركيب عبارتست از :
Methyl 1- (butylcarbomy1 ) 1-2 benzimidazolecarbamate
اين سم بنام بنلات يا بنليت وارد بازارهاي دنيا شده و بصورت پودر وتابل 50 درصد و 65 درصد، يا مخلوط با ساير سموم قارچكش عرضه مي شود .
سميت اين تركيب روي انسان و حيوانت خونگرم ناچيز است ( LD 50 = 9590 mg/kg ) و فيتوتوكسيك نمي باشد .
موارد استفاده
بر عليه بسياري از بيماريهاي قارچي مانند لكه سياه سيب _ سفيدكهاي سطحي بلاست برنج و سياهكها بكار رفته و بر روي قارچهايPenicillium- Fusarrium- Monillia Rhizoctonia- Sclerotinia- Cercospora- Botrytis موثر است .
از اين سم به غلظت 1 در هزار از پودر وتابل تجارتي براي سمپاشي استفاده مي كنند . همچنين قارچهاي عامل بيماريهاي انباري چون Gloeosporium سيب و موز و Penicihhium پرتقال بخوبي بوسيله اي قارچكش كنترل مي شود . بر عكس اثر آن روي قارچهاي متعلق به كلاس فيكوميست و همچنين بيماري آلترناريوز بسيار كم است . آزمايشهائي كه در آزمايشگاه بيماريهاي گياهي دانشكده كشاورزي دانشگاه تهران در مورد اثر اين سم روي رشد ميليسم قارچ Alternaria tenuis ( قارچ عامل بيماري لكه قهوه اي آفتابگردان ) انجام گرفت . اين عدم تاثير را ثابت كرده است ( شريفي 1350 ) . اين قارچكش روي بيماري تورم و پيچيدگي برگ هلو و قارچ Rhizopus نيز موثر نيست .
در مورد كيفيت سيستميكي اين سم نيز طبق آزمايشهائي كه انجام گرفته، مشاهده شده كه حركت قارچكش در گياه از پائين به بالا است و حركت بالا به پائين مشاهده نگرديده است . همچنين حركت سم از برگ سمپاشي شده به برگهاي ديگر نيز به اثبات نرسيده است، ولي مشاهده شده كه اگر قسمتي از برگ در تماس با سم باشد، انتشار سم در تمامي برگ وجود خواهد داشت .
اين سم بطور مخلوط با ساير قارچكشها چون مانب و تيرام وارد بازارهاي دنيا شده است .
بنوميل با تاثير بسيار جالبي كه روي بيماري لكه سياه سيب و سفيدك سطحي و قارچ بوتري تيس داشته است، در جهان مصرف زيادي پيدا كرد، ولي پس از چند سال مشاهده شد كه اين بيماريها مخصوصا سفيدكهاي سطحي و قارچي بوتري تيس به اين سم مقاوم شده اند و اين موضوع باعث گرديد تا مصرف آن كاهش پيدا كند . با توجه به موضوع فوق، لازم است كه مصرف بنوميل در كشاورزي با احتياط صورت گرفته و بطور مداوم بكار نرود
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:پرورش قارچ سموم شیمیائی, | موضوع: <-PostCategory-> |