تار نمای تخصصی علوم گیاهی فنی و حرفه ای میانه


تار نمای تخصصی علوم گیاهی فنی و حرفه ای میانه


استانداردها و گواهینامه های ارگانیک

استانداردها و گواهینامه ارگانیک

(سری سوم گواهینامه)

استانداردهای ارگانیک برای ایجاد یک تعهدنامه با کشاورزان ارگانیک بمنظور تایید این دعوی که آن محصول ارگانیک است،و تا حدی برای اطلاع رسانی به مصرف کنندگان، مورد استفاده بوده اند. از اوایل دهه 1940،گروه های منطقه ای از کشاورزان ارگانیک و حمایت کنندگان از آنها،اقدام به توسعه استانداردهای ارگانیک نموده اند. در حال حاضر،صدها استاندارد ارگانیک در سطح دنیا  وجود دارد و بعلاوه، استانداردهای ارگانیک توسط بیش از 60 کشور بصورت مقررات فنی،مدون شده اند.

گواهینامه ارگانیک در دهه 1970 بوسیله همان گروه های منطقه ای کشاورزان ارگانیک که اولین استانداردهای ارگانیک را توسعه دادند،برقرار گردید.در سالهای اول،کشاورزان بدون پرداخت و بر اساس مجموعه ای از استانداردهای عمومی،مورد رسیدگی قرار می گرفتند.در حال حاضر سری سوم گواهینامه دارای پیچیدگی بیشتر و فرآیند رسمی است.اگر چه، گواهینامه به عنوان یک فعالیت داوطلبانه شروع شد،اما بازار، شروع به تقاضای آن برای مذاکرات فروش کرد و اکنون ،بواسطه مقررات کشورهای مختلف برای هر نوع دعوی ارگانیک برای هر برچسب محصول،این گواهینامه مورد نیاز می باشد.

 

سیستم تضمین نامه ارگانیک و استانداردهای پایه IFOAM و ضوابط اعتبارگذاری

 

سیستم تضمین ارگانیک IFOAM (OGS) برای موارد زیر طراحی شد:

-           تسهیل توسعه استانداردهای ارگانیک و سری سوم گواهینامه جهانی، و

-           فراهم کردن ضمانت بین المللی برای این استانداردها و گواهینامه های ارگانیک

استانداردهای پایه IFOAM و ضوابط اعتبارگذاری دو جزء از سیستم ضمانت ارگانیک IFOAM (OGS) هستند.

دیگر سیستمهای ضمانت

وقتی که کشاورزان و بازرگانان ارگانیک در یک بازار بی نام فعالیت می کنند،گواهینامه سری سوم ،نشان می دهد و ضمانت می کند که آن محصولی است که بطور ارگانیک تولید شده است.گواهینامه سری سوم ،رسمی و یک شیوه کار مستند است که اطمینان می دهد که استانداردهای ارگانیک رعایت شده اند. گواهینامه ،اعتماد مصرف کنندگان را به سیستم تولید ارگانیک و محصولات ارگانیک هدایت می کند. 

گواهینامه به کشاورزان ارگانیک یک هویت ممتازو قابل قبول  ارائه می دهد و دسترسی به بازار را آسان می کند.

هنوز،در کنار گواهینامه سری سوم و استانداردهای رسمی،متدهای دیگری برای اطمینان از کیفیت در موقعیت های خاص و بازارهای معین وجود دارد.اینها می تواند به شکل سیستم های خود اظهاری، و یا تضمین مشارکتی، که در IFOM برای بازارهای محلی که چندان ناشناس نیستند،بعنوان استاندارد تجارت مورد استفاده قرار گیرند.

سیستم های تضمین مشارکتی(PGS)

سیستم های تضمین مشارکتی،بطور محلی بر سیستم تضمین کیفیت تمرکز می کنند. آنها،تولیدکنندگان را بر اساس مشارکت فعال ذینفعان تایید می کنند و بر پایه ساختاری از اعتماد،شبکه اجتماعی و تبادل دانش ساخته شده اند.

اعتبار، از طریق مشارکت تمام ذینفعان درگیر در تولید و مصرف محصولات ارگانیک تضمین می شود.در اکثر موارد،سیستم های تضمین مشارکت نه فقط اعتبار محصول ارگانیک را تضمین می کنند،بلکه بطور نزدیکی با رویکردهای بازاریابی محلی و آلترناتیو پیوند دارند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391برچسب:استانداردهای کشاورزی, | موضوع: <-PostCategory-> |