تار نمای تخصصی علوم گیاهی فنی و حرفه ای میانه


تار نمای تخصصی علوم گیاهی فنی و حرفه ای میانه


مرغوب ترین قارچ خوراکی جهان در طارم رشد می کند

 

مرغوب ترین قارچهای خوراکی جهان، قارچ دمبلان کوهی است که در طارم زنجان رشد کرده و تولید می شود.
نماینده طارم و زنجان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: گران ترین و مرغوب ترین قارچهای خوراکی جهان قارچ دمبلان کوهی است که از نادرترین قارچهای شناسایی شده در دنیا محسوب می شود.
سعدالله نصیری قیداری افزود: این قارچ که به گفته کارشناسان دانشگاه زنجان از مرغوب ترین قارچهای دنیا بوده و بیش از 15 نوع پروتئین را در خود داراست، در سالهای پرباران و مرطوب از ابتدای اسفند تا اواسط فروردین ماه در مراتع و شهرستانهای طارم رشد می کند و در دو نوع سیاه و سفید دیده شده که این قارچ در زمره گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های دنبلان زیرزمینی هستند.
وی خاطرنشان کرد: این قارچ هرچند از جمله قارچهای گران قیمت دنیا محسوب می شود که در کشورهایی نظیر فرانسه، ایتالیا و انگلیس بین 100 تا 200 دلار قیمتگذاری شده است اما هنوز سرمایه گذاری لازم برای افزایش تولید و ساماندهی و صادرات آن صورت نگرفته است.
نصیری ادامه داد:قارچ دنبلان به صورت همزیستی با ریشه‌های درختان جنگلی به وجود می‌آید و در سطح تجاری در آزمایشگاه‌ها اقدام به تولید نهال آلوده به میسلیوم های قارچ دنبلان می‌کنند و بعد کشت درختان را در زمین انجا م می‌دهند.
نماینده زنجان تصریح کرد:استان زنجان یکی از مهمترین پتانسیلهای کشاورزی است که با اقلیم متنوع و متفاوت توانایی تولید محصولات با ارزشی نظیر گیاهان دارویی و انواع غلات را دارد.
نصیری قیداری تاکید کرد: زنجان از جمله استانهای دارای تنوع گیاهی بالاست به گونه ای که می توان گفت بزرگترین تولیدکننده گیاهان دارویی کشور است که در خود فهرستی از گیاهان دارویی کمیاب دنیا را جا داده است.
وی ادامه داد: هم اکنون جایگاه و اهمیت طب سنتی بیش از پیش برای اساتید دانشگاه، مخاطبان عام و مسئولان کشور روشن شده است اما باید با احیای سنتها و باورهای درمانی طبیعی علاوه بر بکارگیری از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی که منجر به کاهش استفاده از داروهای شیمیایی شده، به سلامت بیشتر مردم و اشتغالزایی اندیشید.
سیب و گلابی زنجان آسیب دیده است
نصیری قیداری با اشاره به خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی زنجان یادآور شد: بیشترین خسارات وارد شده به محصولاتی نظیر گردو، زردآلو و بادام بوده است که بیش از 100 درصد آسیب دیدگی به آنها گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: سیب و گلابی ابهر نیز خسارات قابل توجهی دیده اند که صندوق بیمه محصولات کشاورزی زنجان 40 تا 50 میلیارد ریال خسارت به میوه های سردرختی این استان را برآورد کرده است.

منبع : وب سايت خبري صنعت غذا و كشاورزي



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: مهندس امیر شهبازی | تاريخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:قارچ طارم, | موضوع: <-PostCategory-> |